Torsdag 30. april 2020 var Flemming Nordkrog tovholder på en åben samtale om at få det bedste ud af situationen. Hvordan gør han, og hvad gør du? Det blev en god lejlighed til – sammen med gode kollegaer – at få vendt de udfordringer, som Corona-dagene stiller os overfor.
Hos de mange private produktionsselskaber, der laver størstedelen af film og serier i den danske filmbranche, er der ikke megen optimisme at spore omkring filmåret 2020.
”Det ser sort ud,” siger Producentforeningens direktør Jørgen Ramskov til Filmmagasinet Ekko.
”Før sommer vil nogle små tv-produktioner og enkelte igangværende film nok lukke hullerne, hvis de ikke mangler mange optagelser. Men det ser skidt ud for de andre af to grunde. For det første er det svært at lave film med to meters afstandskrav. For det andet fik alle producenterne en ordentlig lussing ved at lukke ned første gang. Det er kolossalt dyrt, så de vil være sikre, før de prøver igen.”
Ekkofilm, 31. april 2020,
Sådan er virkelighedens filmverden. Faktum er, at COVID 19 har sat en stop for film- og medieproduktioner, og har dermed stor indflydelse på den fødekæde, som BFM-medlemmerne er en del af. For filmkomponisterne er dagene derfor meget anderledes.
Men de stille dage og den nye virkelighed åbner også nye muligheder:
Mens arbejdsdagen tidligere bestod af en ubrudt række af timer, fra familien forlod hjemmet om morgenen til de kom hjem om eftermiddagen, ser komponisten nu sit kreative rum invaderet af hjemmeløbende energiske børn. Det kræver fokusering.
Mens møder, gennemlytninger og undervisninger tidligere foregik i et fælles rum med samarbejdspartnere eller elever, er meget nu henvist til nettets mødesteder. Det rummer begrænsninger; men på mange måder er det ekstremt effektivt.
Hvor de musikpolitiske og fælles kampe tidligere havde et element af ’nice-to-have’ er det nu rykket op som allerførste prioritet. Covid19 viser med al tydelighed, at hvis ikke vi lægger kræfter i de fælles kampe, så kan vi ikke være der i morgen. Det har givet en større følelse af fællesskab.
Den nye virkelighed giver også rum til at gå ind i nye områder; søge efter en klang, efter et udtryk; dyrke sit yndlingsinstrument, eller sin foretrukne rytme. Eller lade sig flytte et andet sted hen ved at acceptere et kreativt benspænd. Fra en fremmedartet kollega eller for eksempel via Brian Enos dilemmaer, OBLIQUE STRATEGIES. Eller… ???
Filmkomponister bliver aldrig arbejdsløse. Nogle finder tilbage til gamle legekammerater og gamle interesser: Det kan godt være, det er 20 år siden, man sidst har været ekspert i ’samples’, men man kan jo blive det igen.
Et forskningsprojekt, der længe har ligget ’på hold’ bliver taget op af skuffen. Støvet af, og sørme om der ikke også er kommet yderligere penge til det… Der er dermed mulighed for at gå længere ind i en ny verden.
En anden tager sig den tid, der skal til, når en ny computer skal tages i brug. Vælger nøje, hvordan studioets nyeste og vigtigste arbejdsredskab skal bygges. Det føles som en luksus.
Andre søger ny viden ved at tage del i nogle af de mange online kurser, der udbydes. Tænk at man, uden at flytte sig en meter ud af sin egen komfort-zone, kan være i stue med nogle af verdens bedste?
Andre igen benytter sig af en eftermiddag, der skriger på overspringshandlinger, på at tjekke om man nu får alle sine Koda-indtægter. Det gav bonus!
Ja dagene er anderledes. For dig. Men det er de også for instruktører og producenter. Måske er det netop nu faktisk helt ok at henvende sig til sin yndlings-instruktør: alle er jo allerede rykket et andet sted hen, end de plejer at være. Plejer er død. Så det kan være, at det netop er nu, at instruktøren skal gøre noget andet, end hun plejer: lytte til din musik.
Covid19 mejer produktioner, samfund og muligheder ned. Landskabet bliver på samme tid bart og åbent. Netop her ligger måske den største udfordring: at sætte rammer og skabe en ny og meningsfuld retning for det kreative arbejde. Alt er nemlig muligt!
Næste udfordring eller spørgsmål kunne derfor være dette: Hvordan strukturerer du din arbejdsdag? Hvornår er det flow – og hvornår er det stringente rammer – og hvordan er balancen mellem dette?
Kom gerne med bud – og hvis du, eller nogen du kender, kan se en idé i at styre en samtale eller et webinar mellem kollegaer om dette, så kom frit frem.
Fortæl os det gerne – så finder vi en dato og et format.
I udgangspunktet er honoraret 3000 kr.