Tirsdag 27. august 2024
Som en del af Filmmusikkens Dag på OFF satte BFM fokus på musikkens betydning for oplevelsen af levende billeder. 4 komponister fra Polyphonia (et netværk for kvinder og andre kønsminoriteter i film- og mediemusikbranchen), fortolkede den samme film. Komponisterne har skabt hver deres bud på musik til animationskortfilmen Bacchus af Rikke Planeta. Resultaterne blev præsenteret og publikum fulgte med, da komponisterne fortalte om deres oplevelse af samspillet mellem musik, lyd og levende billeder. Med i salen var også filmens instruktør, Rikke Planeta. Projektet var et samarbejde mellem Polyphonia, OFF og Brancheklubben for Film- og Mediekomponister
Speedmeetings
Filmmusikkens dag på OFF startede med speedmeetings, hvor der deltog 6 komponister og 6 instruktører/producenter.
Martin Strange-Hansen
…6 super inspirerende filmkomponister på OFF – Odense International Film Festival i går. Og herfra lige et shout out for de 6 for at tilbyde deres talent: Astrid Fabrin, Anna Rosenkilde, Christiane Bjørg Nielsen, Toke Odin, composer, Jesper Ankarfeldt & Tommy Gee …
Robin Granau:
Det var et SÅ hyggeligt og givende event! Så glad for jeg måtte få lov at være med…
Lidt senere på eftermiddagen fortalte Jesper Hansen og Anna Rosenkilde, om samarbejdet mellem komponist og instruktør/producent, og hvordan man kan stile henimod at få det bedste ud af dette.
*******
Fredag 1. september 2023
5 komponister gav hver deres bud på musikken til samme film
Sammen med OFF sætter vi fokus på musikkens betydning for oplevelsen af levende billeder, når de 5 komponister, Rasmus Christensen, Rune R. B. Eskildsen, Jesper Siberg, Daniel Bøgh Nielsen og filmens oprindelige komponist, Jesper Ankarfeldt fortolkede den samme film. Komponisterne har haft en god måned til at skabe deres bud på musik til en kort animationsfilm; Erik Dumas’ ’Arts automotive’.
Publikum er med, når instruktør og komponister fortæller om deres oplevelse af samspillet mellem musik, lyd og levende billeder.
tirsdag den 28. august 2020 kl. 11-13 satte Brancheklubben for Film og Mediekomponister sammen med Filmtalent fokus på det at lave musik til film.
NB: projektet gentages i 2023, med Eric Dumas’ Arts Automative og fem nye komponister.
Opgaven var enkel: lav musik til en kort film, og fortæl, hvorfor du har gjort, som du har gjort. Fem medlemmer af Brancheklubben havde taget udfordringen op, sat musik til Andreas Thaulows kortfilm, Pistol og med Frans Bak som ‘kapelmester’ blev vi ledt gennem 2 lærerige timer.
Her fik vi hørt, hvordan vidt forskellige musikalske ører og øjne, synes musikken skal være. Fra Jørgen Lauritsen, der sætter fokus på det humoristiske; over Emil Friis, der tilfører droner og distortede stemmer – det er altså uhyggeligt; Morten Dalsgaard, der ændrer filmens lyddesign, så der bliver mere plads til pistolens rolle; mens Jesper Mejlvang tager udgangspunkt i den ringetone, der opstår, når man har affyret en pistol.
Dagen sluttede med Keld Haaning Ibsen, der ikke kunne nøjes med at sætte musik til filmen. Han måtte også klippe i selve filmen.
Se selv nedenfor – og få også en fornemmelse af dagen i Isaac Musokes korte reportage.
Jørgen Lauritsen, komponist, arrangør og dirigent
Jørgen Lauritsen er uddannet i både den såkaldt klassiske og den såkaldt rytmiske lejr. Han har altid spillet tangenter og er god på både klaver og orgel. De fine ører og aktive hjernefibre gjorde ham siden sulten efter et bredere felt. Opgaver inden for komposition og bearbejdelse af andres musik kom efterhånden til. Det samme gælder opgaver som orkesterleder. Hans fineste arbejde i nyere tid er musikken til Anders Rønnow Klarlunds vidunderlige »Strings« fra 2004. Filmen blev en verdenssucces og har ikke tabt til tidens tand. Hvilket i høj grad skyldes lydsporets effektive poesi.
Senere projekter har været musikken til Simon Grotrians kristent orienterede »Citroner til Vorherre« samt et samarbejde med Thure Lindhardt i genren spoken word – vor tids svar på melodramaet.
Emil Friis, filmkomponist og sangskriver
Emil startede sin karriere inden for filmmusik med DR1s Cavling pris vinder, I Skattely. Som en stort set selvlært musiker og producer, har Emil gjort sin mangel på formel uddannelse til en styrke. Gennem dette har han skabt et unikt og intuitivt musikalsk sprog, som kan høres i nogle af DRs mest prestigefyldte dokumentarserier – senest true crime serien Hvid Mands Dagbog. Ved siden af DR har Emil komponeret og haft musik med i produktioner fra CBS, Canal +, TIME, TV2, TV3 osv. Ud over det har han arbejdet sammen med Sundance Ignite fellow/instruktør Kevin Brooks, samt instruktør Morgan Jon Fox og hans producer Craig Brewer.
Morten Dalsgaard, komponist & tonemester
Mortens arbejde som komponist og medfortæller på audiovisuelle medier startede sidst i 1990’erne med musik til en række kortfilm og tv produktioner bl.a. for instruktørerne Pernille Fischer Christensen (Søster), Max Kestner (Clarks) & Anders Gustafsson (Tom Merrit, Fodbolddrengen, Drengene fra Ølsemagle).
De seneste 10 år har Morten skrevet musikken til en række tv serier og nogle biograffilm primært indenfor animation og dukkefilms genren: Pandaerne (v.Wulffmorgenthaler) Sprinter Galore (v. Philip Th Petersen), Lillefinger (v. Mette Skov), Hvad vil du vide (v. Anders Morgenthaler), Isblomstens Hemmelighed, Den Magiske Juleæske (v. Jacob Ley) Det Gule Hus, Thea & den vilde flod, (v. Jacob Wellendorf & Catherine Kuntze). Derudover har jeg han lyddesign på en lang række film og tv produktioner.
Jesper Mejlvang, musiker, filmkomponist og studio-ejer
Jesper Mejlvang var op gennem 80’erne og 90’erne en af Danmarks førende pianister og keyboardspillere og spillede sammen med en lang række prisvindende bands inden for pop og jazzmusik.
Ved årtusindskiftet skiftede han spor; og da han sammen med sin familie flyttede til Bornholm byggede han Baltic Recording studio. Med udsigt over den storslåede Østersø er dette et godt sted at skabe musik til de mange tv og medieproduktioner som Jesper efterhånden har sat musik til. Og for alle andre er det et godt sted at indspille musik – uanset genre eller formål.
Keld Haaning Ibsen, filmkomponist
Er den første filmkomponist uddannet i Danmark fra Syddansk Musikkonservatorium og har siden sin eksamen i 2010 arbejdet på en række spillefilm, dokumentarfilm, tv-serier og reklamer i både ind- og udland. På spillefilmen ’Min Søsters Børn Alene Hjemme (2012)’ etablerede han et samarbejde med komponisten Frans Bak, som han siden har været fast makker med. Sammen har de komponeret musik til bla. spillefilmen ’MGP Missionen (2013)’, dokumentarfilmen ’Noma My Perfect Storm (2015)’, dokumentarserien ’Gerningsstedet (2014+2016, TV2)’ og senest den svenske dramaserie ’Conspiracy Of Silence (2018)’, der får premiere på Viaplay 14. september i år.
Af andre produktioner kan nævnes:
– Animationsfilmen Albert (2015) – sammen med Bent Fabricius-Bjerre
– TV-serien Disparue (2015, France 2)
– TV-serien Doctor Foster (2015, BBC One)
– Spillefilmen Klassefesten 3 (2016)
– TV-serien L’arte Du Crime / Art Of Crime (2017, France 2)