Rapport fra ECSA

Den første af årets to ECSA-sessions blev, vanen tro, afholdt i Bruxelles i februar.
De delegerede fra hele Europa mødtes for at diskutere en række emner og helt øverst på agendaen stod: implementering af det nye Copyright direktiv.

I forhold til det nye direktiv har vi meget at takke ECSA for, og de fortsætter arbejdet med at koordinere en strategi for at sikre en optimal implementering i de forskellige EU-lande.
Nyt på mødet var den sørgelige, men forventelige nyhed, at England på grund af deres udtrædelse af EU ikke kommer til at implementere den nye lovgivning.  Virkeligt en skam, da de fortsat vil være en af de største producenter af audiovisuelt indhold.

I FFACE-komiteen kæmper undertegnede stadig en kamp for at skifte fokus fra ECSAs arrangementer (European Film Music Day i Cannes samt Camille Awards) hen mod en agenda, hvor der er mere plads til at snakke om de egentlige problemer, de forskellige lande sidder med.
Det lykkedes i nogen grad, og er en af årsager til at jeg ønsker at stille op som formand for komiteen ved næste valg. Mere om det til den tid.

En af de større nyheder på mødet var, at det er lykkedes vores tyske kollegaer at overbevise GEMA (det tyske Koda) om, at det giver god mening, hvis de kan varetage ’neighbouring rights’, da det pt. giver nogle vanskeligheder i forhold til den nye virkelighed, hvor der produceres programmer som udelukkende skal vises digitalt, og ikke på landsdækkende broadcast. Det er en lidt lang og kringlet forklaring, så hvis du ønsker mere info på dette, står jeg gerne til rådighed.

Udover de sædvanlige komite-møder, blev der i år afholdt både Creators Conference, samt en særudgave af Camille Awards.
Creators Conference er skabt for at gøre de europæiske parlamentsmedlemmer mere bevidste om blandt andet Copyright og Authors Rights.
Igen må jeg sige at ECSA gør et godt stykke arbejde, for det lykkedes dem at lokke en del politikere til dette event, og endda få dem til at deltage i paneldebatter.
Skal man være lidt grov, kan man sige der måske ikke er så meget at hente for den menige komponist, men det er heller ikke meningen. Meningen er, at få politikerne skal i tale. Og det lykkedes!

 

I forlængelse af Creators Conference afholdt man en særudgave af Camille Awards, prisen som tidligere hed Grand Scores.
ECSA forsøger nu at placere Camille Awards i Bruxelles, så man undgår mindre centrale placeringer – som for eksempel 2019’s valg af udkants-Kroatien, med det resultat at nærmest ingen kom, fordi de simpelthen var for besværligt at komme derned!
Så fordi detaljerne omkring den fremtidige Camille Awards, ikke er helt på plads, valgte man at uddele en særpris, som gik til den italienske maestro, Ennio Morricone.

Morricone har været en god ven af ECSA, og stor fortaler for komponisters rettigheder i mange år, og vi kender jo alle hans enorme virke som komponist!

Han kunne ikke selv være til stede, men der var lavet et video-interview med ham, og tre af hans faste musikere havde taget turen fra Rom, for at opføre en række af hans værker – særligt arrangeret for trioen til dette arrangement af Morricone selv.
En stor oplevelse, som havde været endnu større, hvis fotografen i salen ikke konstant gik rundt og opførte sig tåbeligt, ved at åbne kasser midt i numre, og demonstrativt begynde at pakke sammen kl. 21, selvom der lige var et par numre tilbage…

Alt i alt en spændende ECSA-session. Der er plads til forbedringer, men jeg er positiv, da det støt og roligt går den rigtige vej.

På vegne af BFM
Jesper Hansen

da_DKDanish