Ser du månen Daniel og Unge Astrid var de film, som de to filmklippere Åsa Mossberg og Anne Østerud havde valgt som udgangspunkt for deres samtale med kollegaen Thomas Krag.
I salen på Johan Borups Højskole lyttede filmklipperelever, filmkomponistelever og filmkomponister opmærksomt til Anne Østeruds fortælling om samarbejdet med svenske Johan Söderquist om at finde det helt lyddesign; det design, som helt præcist kunne sætte stemningen for fortællingen om fotografen Daniel Ryes liv i cellen som fange hos Islamisk Stat . Og hvordan det lyder, en sær blanding af bønneråb, børn, der leger og hunde, der gør – under ét af hans flugtforsøg.
Mens arbejdet med musikken til ‘Daniel’ var begunstiget af, at filmkomponisten kom tidligt ind i processen og dermed på et tidligt tidspunkt kunne blive en medfortæller, var det anderledes med Unge Astrid. Her fik Nicklas Schmidt sent i processen den opgave at være med til at fuldstændiggøre gøre billedet af Astrid. En livskraftig, stædig og nogle gange genstridig person. Med Karsten Fundals kommentarer fra salen: Alle disse modsatrettede energier i hovedpersonen bliver fortalt i musikken.
SAMTALE OM FILM OG KLIP var arrangeret som et samarbejde mellem filmklipper Thomas Krag, Johan Borups Højskole og Brancheklubben for Film og Mediekomponister.