En af Danmarks allermest kompromisløse musikere og komponister. Sådan lyder et af de mange skudsmål, som gennem årene er hæftet på Peter Peter; oprindeligt rockguitarist og en af hovedkræfterne bag den legendariske rock-punk gruppe Sods/Sort Sol, sidenhen i The Bleeder Group.
For anden gang er den 52-årige musikalske altmuligmand nomineret til HARPA – Nordisk Filmmusikpris.
Film, især gyserfilm og horrorfilm har da også altid været en vigtig del af Peter Peter’s bagtæppe: På drengeværelset var væggene plastret til med plakater og hylderne beboet af figurer som Frankensteins monster, Dracula og varulve.
Mens andre drenge vokser ind i manddommen, lægger dukkerne og deres frydefulde gys bag sig, er det helt anderledes for Peter Peter: det huleagtige musikstudie på Østerbro er udstyret med en formidabel samling af figurer fra gyserfilm. Ved siden af en smuk samling af guitarer og gamle LP’er. En enkelt banjo har også presset sig ind.
Banjoen har sin helt egen filmforbindelse. Hver onsdag aften mødes Peter Peter med ligesindede B-film aficionados. Sammen ser de mere eller mindre obskure film, og på et tidspunkt ud på aftenen griber Peter Peter banjoen. Så ved gæsterne, at det er på tide, at tage hjem. Derudover er banjoen indkøbt fordi Peter Peter har et stort ønske om at lave musik til en Django-film, sådan en italiensk western med en ensom banjo til at sætte stemningen af småforblæst uhygge. Nøjagtig som i Laurits Munch-Petersens spillefilm, ’Over kanten’ (Fridthjof Film 2012).
Denne film har skaffet Peter Peter en nominering til Nordisk Filmmusikpris for anden gang. Første gang var i 2011. Sammen med Peter Kyed havde Peter Peter sat music til Nicholas Winding Refn’s vikinge-epos, ‘Valhalla Rising’. Den danske jury kaldte deres fælles værk: ‘Highly consistent, carefully prepared and uncompromising film music’. Men den internationale jury i 2011 (under ledelse af Michael Nyman) valgte at give prisen og de medfølgende 10.000 euro til norske Gaute Storaas.
Siden 1992 har Peter Peter har stået bag lydsiden til mere end 30 film. Derudover kommer spil; for eksempel verdenshittet, ’Hitman’. Ved siden filmmusikarbejdet – hans ’dayjob’, hvor den fornemme opgave er at tilsidesætte eget ego og bare ’gøre instruktøren glad’ – finder han tid til projekter i eget navn og af egen lyst. Med projektet ’Panser’ har han netop udsendt en plade og i projektet ’Persona’, sammen med Kira Skov, er han producer. Det sidste var en af grundene til, at han fornylig modtog de danske musikanmelderes pris, Steppeulven som Årets Musiker.
Når HARPA – nordisk Filmmusikpris 2013 uddeles som en del af KOSMORAMA, Trondheim Internationale Filmfestivals afslutningsfest søndag 21. april har Peter Peter desværre ikke mulighed for at være til stede.
Han er netop ved at lægge sidste hånd på musikken til Ask Hasselbalchs store danske superheltefilm for børn, ’Antboy’.
Se hele Peter Peters filmografi her
JURYENS BEGRUNDELSE:
Den danske jury nominerer musikken til ’Over kanten’ af PETER PETER.
I sin begrundelse siger juryen: ‘Det er et score, der fornemt udfylder sin funktion i denne genrefilm, og genrens klicheer får i Peter Peters hænder et personligt udtryk. Vi påskønner spændvidden i det musikalske univers.
Musikken integrerer sig i filmen med fin sans for timing, og formår at arbejde med filmens tempo i smuk samklang med dialog og lydarbejde.
Peter Peters musik til ’Over kanten’ formår at hæve sig op over selve filmen.’
Den danske jury består af musik- og filmjournalist Tore Leifer, klipperen Anne Østerud, lyddesigner Peter Schultz, filmkomponist Søren Hyldgaard.
KORT OM NORDISK FILMMUSIKPRIS
I december 2008 tog danske BFM initiativ til stiftelsen og uddelingen af Nordisk Filmmusikpris. Den første uddeling foregik i København under beskedne vilkår, og prisen gik til Georg Riedel, far til musikken til et væld af nordiske klassikere som Pippi Langstrømpe, Alfons Åberg og Emil fra Lønneberg.
Februar 2010 blev prisen uddelt på – og i samarbejde med – Göteborg Film Festival, denne gang med en række nominerede fra de fem Nordiske lande. Her fik finske Dani Strömbäck prisen for hans spirituelle og nærmest gennemsigtige musik til Klaus Härö’s film ’Letters to Father Jacob’.
I 2011 var det april måneds CPH:PIX som lagde scene – og medfølgende stort anlagt koncert – til Nordisk Filmmusikpris. Den internationale jury valgte at belønne Gaute Storaas for hans symfoniske og fuldt gennemarbejdede musik til tegnefilmen, ’Elias og jagten på havets guld’.
I 2012 lå prisen på Island og under Félag tónskálda og textahöfunda ’s ansvar, og prisen ændrede navn til HARPA. Prisen blev uddelt ved Reykjavík International Film Festivals afslutningsfest og det var foran en sal med festklædte mennesker, at den svenske komponist Fredrik Emilson fik overrakt prisen af Islands store internationale kunstner, Bjørk. Fredrik Emilson modtog HARPA Nordic Film Composer Award 2012 for hans musik til den svenske film “Kronjuvelerna”.
Søndag den 21. april vil Harpa Nordic Film Composers Award blive uddelt for femte gang. Det sker i forbindelse med Trondheims Kosmorama Film Festival. Den norske komponistorganisation NOPA er arrangør af dette års HARPA.