En uforklarlig forskelsbehandling

I et debatindlæg i Kulturmonitor fortæller Halfdan E om nogle af de ønsker, der knytter sig an til den kommende produktionsrabataftale: at få de ansvarlige politikere til at kigge filmstøttesystemet efter i sømmene, og sikre at filmkomponistens arbejde bliver en naturlig del af det danske støttesystem.

Skævheden understreges yderligere af de budgetskabeloner, der skal anvendes ved ansøgning om tilskud til filmproduktion hos DFI.

Her figurerer ’filmkomposition/komponist’ langt nede i excel-dybet. Det giver et godt billede på, hvordan man indtil nu har vægtet musikkens værdi, når det kommer til pengene: I den offentlige finansiering anerkendes skabelse af filmscore øjensynligt ikke som en del af hovedproduktionen.

Konsekvensen er, at vi ofte skal finde egenfinansiering, arbejde gratis eller på forventet efterbevilling til en produktion, vi reelt er bestilt til. Det gælder paradoksalt nok ofte på statsstøttede produktioner.

Er det virkelig rigtigt? Ja, faktisk.

Læs mere her