Efterårets ECSA generalforsamling er vel overstået og jeres trofaste udsendte repræsentant (undertegnede) var som altid at finde blandt de danske delegerede, for at repræsentere danske filmkomponister.
Denne gang var det dog lidt anderledes: Ikke nok med, at det var det første fysiske møde i ECSA siden februar 2020, så var det også mit første møde, efter at være blevet valgt ind som formand for FFACE-komiteen. En kæmpe ære, men også en post med et vist ansvar!
For de af jer, som ikke er helt med, så repræsenterer FFACE (Film and Audiovisual composers of Europe) alle de Europæiske film- og mediekomponister, når det drejer sig om rettigheder på EU niveau.
Jeg er stolt og lettet over, at det jeg gik på valg på – mere medlemsinddragelse og mere strukturerede møder – gik rigtig godt, og jeg fik en meget positiv tilbagemelding.
Herunder er nogle af de talking points, som er relevante for jer:
1)Buyouts er det helt store emne rundt om i Europa. Omsider er alvoren ved at nå helt frem til MEP’ernes bord, og vi er blevet bedt om konkrete eksempler på buyouts rundt om i Europa.
Det nye direktiv skal blandt andet sikre komponister flere rettigheder og mere fair vilkår.
Derfor er det meget positivt, at konsekvenserne ved buyouts nu bliver håndteret på øverste niveau.
2) Flere af jer og jeres kollegaer rundt om i Europa har udtrykt utilfredshed over ikke at kunne udsende musikken fra Netflix serier (samt andre streaming-tjenester), uden at kunne få et konkret svar på hvorfor det ikke kan lade sig gøre. ECSA sender en officiel forespørgsel til Netflix, hvor vi gør rede for komponisternes frustration og undren – vi håber på et konstruktivt svar.
3)Vi oplever flere, og stadig mere luskede måder, at forsøge at få fingre i vores rettigheder. Hver gang vi får lukket et hul i lovteksterne, dukker der nye smuthuller op. Det er uvurderligt at indhente og dele denne viden med Europæiske kollegaer, så vi kan forsøge at komme det i forkøbet i vores egne territorier.
Hvis I oplever ufine metoder ifbm. varetagelsen af jeres rettigheder, opfordres I til at kontakte BFM, som selvfølgelig anonymiserer henvendelsen!
4) EU loven om kollektiv forvaltning lader til at falde ud til vores fordel. Vi får et endeligt svar i december, og uden at vi skal lade champagnepropperne springe endnu, ser det ud til at anklagen om karteldannelse, som vi altid får kastet i hovedet, bare vi så meget som overvejer at snakke økonomi og kontrakter, bliver lempet betydeligt!
Udover mødet, så blev året Camille Awards også uddelt. Som et af kun to lande, havde Danmark hele to nominerede; Flemming Nordkrog for sit score til ‘Little Galaxies’ og Jenny Rosander for sit score til ‘Venuseffekten’. Til trods for en dejlig aften, og en fin ceremoni, må vi konstatere at Danmark stadig har sin første sejr til gode i Camille sammenhæng.
Men begge de nominerede var til stede, og humøret var højt til efterfesten!
Næste møde er i Bruxelles til marts, og jeg tager naturligvis afsted – på vegne af alle jer – igen.