Library i England 2

Peter Larsen har boet i London siden 1989. De sidste 10 år har han i større og større grad tjent sine penge gennem library.

”Det handler om at få lavet noget musik og få det sendt ud – og se, hvad der kommer igen. Det er skægt. Jeg nyder det i hvert fald.”

At Peter Larsen i så stort et omfang kom til at levere til library, var et tilfælde. Gennem sit arbejde i et lydstudie havde han fået god træning i, hvordan man arrangerer musik, og hvad de enkelte stilarter indebærer. En af hans venner fortalte ham om ”…noget, man kunne skrive og samtidig få penge for det.”

Library ved et tilfælde
Peter Larsen sendte nogle stykker musik ind til firmaet. Det blev senere opkøbt af BMG og senere igen af Universal. At være en del af et stort selskab, viste sig senere at være ret godt.

”For eksempel har de egne tv-kanaler. Det er med til at sikre, at min musik bliver brugt,” siger Peter Larsen, der hverken nøjes med at have sin musik liggende et eller to steder. Han har derimod lagt sine æg i 10-15 nøje udvalgte af de næsten 70 engelske library-selskaber.

”Det er svært at vide, hvem der er gode og hvem der ikke er gode. Det er man nødt til at lære at få et instinkt for.”

Nogle gange er det musik, han allerede har lavet. Andre gange beder selskabet ham om at byde ind med musik indenfor bestemte kategorier. Numrene bliver en del af de cd’er som selskaberne sender ud til deres kunder.

Fleksible aftaler
De fleste selskaber clearer alle rettighederne gennem MCPS, og opererer med eksklusive rettigheder. For dem er den mest normale aftale en 50/50 ordning. Her deler ophavsmanden og selskabet indtægterne ved salget af rettighederne til både fremførelsen, synkroniseringen og kopieringen (mekaniske rettigheder).

Samtidig er der kommet flere og flere selskaber, som ønsker at arbejde udenfor MCPS. Hvor MCPS opererer med bestemte rater, kører de andre selskaber med deres egne rater. Her kan komponisten også forhandle sig frem til en aftale, hvor han selv beholder retten til nummeret; hvor aftalen er non-ekslusiv.

”Nogle gange afgiver man retten i tre år. Der findes også aftaler, som man kan trække sig ud af med dags varsel,” siger Peter Larsen, før han oplyser at et godt track hos Universal snildt kan indtjene 1000 pund om året til sin ophavsmand.

”Det er en god komponistindtægt for de folk, der er interesseret i at producere musik hurtigt af god kvalitet. Og ja, jeg kan leve af det, jeg tjener på library. Jeg kender endda til folk, som ikke behøver at arbejde resten af livet. De har gjort det siden 1970’erne og gennem alle disse år har de opbygget et succesfuldt library.”

Se mere her

Peter Larsens tommelfinger regler for god librarymusik.
Library har brug for og leder efter noget, der er originalt og gennemkomponeret. Specielt indenfor den orkestrale verden.
Det skal have en klar kommerciel appeal, og det starter som regel ud med et ’godt hug’.
Hvis du vælger det orkestrale, skal du lave noget, der lyder tæt på det originale.
Lydkvaliteten skal være god, Det skal lyde færdigt.
Hvad der sælger bedst er svært at sige. Peter Larsen leverer både ambience musik med live instrumenter, orkestermusik, chill out, og sammen en cowriter, der er rockguitarist skaber han noget, der er mere ’rocket’.