Rapport fra Ecsa, november 2019

Årets anden generalforsamling i ECSA-regi fandt sted i Stockholm.

Dette var første møde efter Copyright-direktivet blev stemt igennem, og fokus er derfor nu skiftet fra at være lobbyarbejde, til at være en samlet indsats for at sikre at vi får implementeret direktivet så positivt som muligt i medlemslandene.

Herhjemme har vi en god dialog med Kulturministeriet, og flere af vores samarbejdspartnere er blevet inviteret til samtaler omkring dette. Hvilket bestemt er positivt, da mange af vores kollegaer rundt om i Europa er noget dårligere stillet!

I FFACE komiteen, hvor undertegnede repræsenterer de danske filmkomponister, er der stort fokus på, hvordan vi sørger for at vores rettighedsorganisationer kan få så nøjagtig data som muligt på vores produktioner, da vi – oftere end andre – er ramt af situationer, hvor en komponist fra ét land laver musik til en film i et andet land, som så ændrer titel,  når den vises i et tredje land.

Heldigvis er der allerede nogle beta-tests igang hos Koda, som sikrer at vi – indenfor en overskuelig fremtid – bør få mere præcis data end hidtil. Tilmed noget hurtigere!

Den årlige Camille Award (tidligere Grand Scores) bliver ikke afholdt i 2019. Fremover bliver det i Bruxelles i februar (så det falder sammen med ECSAs generalforsamling), og 2020 udgaven bliver ‘blot’ en hædring af en særdeles fremtrædende Europæisk komponist. De efterfølgende udgaver bliver med almindelig nominering fra medlemslandene. I 2018 var Danmark flot repræsenteret med to nominerede, nemlig Jonas Struck og Jacob Groth.

I 2020 afholdes ligeledes den årlige “European Film Music Day” under Cannes Filmfestival. Det er en god og hyggelig dag med seminarer, networking og ikke mindst mingling med filminstruktørene.

Mere info om det, når vi nærmer os.

På vegne af BFM,

Jesper Hansen