Indlæser Begivenheder

« Alle Begivenheder

  • Denne begivenhed er allerede afholdt.

1 film – fem komponister

august 28, 2018 @ 11:00 am - 1:00 pm

Vi sætter fokus på musikkens betydning for oplevelsen af levende billeder, når 5 komponister fortolker den samme film.
Komponisterne har fået to måneder til at skabe deres bud på musik til Andreas Thaulows talentfilm, PISTOL.
Frans Bak er moderator, når vi præsenterer resultaterne og publikum er med, når komponisterne fortæller om deres oplevelse af samspillet mellem musik, lyd og levende billeder.
Odense Filmværksted dokumenterer processen – laver altså en film om at lave musik til en film…

Projektet er skabt i samarbejde mellem Fonden Filmtalent og Brancheklubben for Film- og Mediekomponister.

Og hvordan er det nu lige, at man laver den rigtige musik til en film?

Det vil vi undersøge. Vi har bedt 5 komponister lave musik til samme 5 min. film. De har ingen briefing fået. Så de skal selv vælge, hvilken slags musik de vil bruge og hvornår den starter og stopper. Vi vil sammen se filmene – og komponisterne vil blive interviewet af dagens moderator Frans Bak – om hvorfor de traf netop de valg. Derefter  vil vi se filmen med den oprindelige musik og foran publikum vil Frans tage en snak med instruktøren – og høre hans tanker om de forskellige bud, der er kommet.
Til sidst vil det fremmødte publikum kåre den komponist, de synes har lavet den bedste musik – og som har været bedst til at gøre rede for sine valg.

Om arrangementet siger Frans Bak:
Før i tiden fik en filmkomponist en præcis briefing, lavede musikken, rettede den til efter instruktørens anvisninger,  indspillede og mixede det – og så var den potte ude. Det var de samme komponister der lavede alle filmene – dem, der kunne omsætte briefen til musik, var samarbejdsvillige  – og kunne levere til tiden.
Verden har ændret sig en smule – med alle de nye programmer der er, kan rigtig mange nu levere musik til en film  – og samtidig har måden at bruge musik i film ændret sig – så nu er der mange flere forskellige angrebsvinkler – og man ser pludselig folk fra en hel anden del af musikverdenen lave et velfungerende score – fordi deres ‘sound’ bare er helt rigtig til netop den film.
Det vigtige er nu – hvilken slags musik skal der bruges – og hvordan skal den bruges? Der er så mange muligheder – og så mange, der kan levere. Samtidig er der ingen facitliste.  Det er både en frustrerende og sindssyg inspirerende tid, vi lever i.
Film er historiefortælling  og musikkens rolle er at underbygge den historie.

 

 

Fem vidt forskellige danske komponister har taget imod udfordringen om at lave musik ’Pistol’.  

Morten Dalsgaard, komponist & tonemester

Mortens arbejde som komponist og medfortæller på audiovisuelle medier startede sidst i 1990’erne med musik til en række kortfilm og tv produktioner bl.a. for instruktørerne Pernille Fischer Christensen (Søster), Max Kestner (Clarks) & Anders Gustafsson (Tom Merrit, Fodbolddrengen, Drengene fra Ølsemagle).
De seneste 10 år har Morten skrevet musikken til en række tv serier og nogle biograffilm primært indenfor animation og dukkefilms genren: Pandaerne (v.Wulffmorgenthaler) Sprinter Galore (v. Philip Th Petersen), Lillefinger (v. Mette Skov), Hvad vil du vide (v. Anders Morgenthaler), Isblomstens Hemmelighed, Den Magiske Juleæske (v. Jacob Ley) Det Gule Hus, Thea & den vilde flod, (v. Jacob Wellendorf & Catherine Kuntze). Derudover har jeg han lyddesign på en lang række film og tv produktioner.

Emil Friis, filmkomponist og sangskriver
Emil startede sin karriere inden for filmmusik med DR1s Cavling pris vinder, I Skattely. Som en stort set selvlært musiker og producer, har Emil gjort sin mangel på formel uddannelse til en styrke. Gennem dette har han skabt et unikt og intuitivt musikalsk sprog, som kan høres i nogle af DRs mest prestigefyldte dokumentarserier – senest true crime serien Hvid Mands Dagbog. Ved siden af DR har Emil komponeret og haft musik med i produktioner fra CBS, Canal +, TIME, TV2, TV3 osv. Ud over det har han arbejdet sammen med Sundance Ignite fellow/instruktør Kevin Brooks, samt instruktør Morgan Jon Fox og hans producer Craig Brewer.

Jesper Mejlvang, musiker, filmkomponist og studio-ejer
Jesper Mejlvang var op gennem 80’erne og 90’erne en af Danmarks førende pianister og keyboardspillere og spillede sammen med en lang række prisvindende bands inden for pop og jazzmusik.
Ved årtusindskiftet skiftede han spor; og da han sammen med sin familie flyttede til Bornholm byggede han Baltic Recording studio. Med udsigt over den storslåede Østersø er dette et godt sted at skabe musik til de mange tv og medieproduktioner som Jesper efterhånden har sat musik til. Og for alle andre er det et godt sted at indspille musik – uanset genre eller formål.

Keld Haaning Ibsen, filmkomponist
Er den første filmkomponist uddannet i Danmark fra Syddansk Musikkonservatorium og har siden sin eksamen i 2010 arbejdet på en række spillefilm, dokumentarfilm, tv-serier og reklamer i både ind- og udland. På spillefilmen ’Min Søsters Børn Alene Hjemme (2012)’ etablerede han et samarbejde med komponisten Frans Bak, som han siden har været fast makker med. Sammen har de komponeret musik til bla. spillefilmen ’MGP Missionen (2013)’, dokumentarfilmen ’Noma My Perfect Storm (2015)’, dokumentarserien ’Gerningsstedet (2014+2016, TV2)’ og senest den svenske dramaserie ’Conspiracy Of Silence (2018)’, der får premiere på Viaplay 14. september i år.

Af andre produktioner kan nævnes:
– Animationsfilmen Albert (2015) – sammen med Bent Fabricius-Bjerre
– TV-serien Disparue (2015, France 2)
– TV-serien Doctor Foster (2015, BBC One)
– Spillefilmen Klassefesten 3 (2016)
– TV-serien L’arte Du Crime / Art Of Crime (2017, France 2)

Jørgen Lauritsen, komponist, arrangør og organist
Jørgen Lauritsen er uddannet i både den såkaldt klassiske og den såkaldt rytmiske lejr. Han har altid spillet tangenter og er god på både klaver og orgel. De fine ører og aktive hjernefibre gjorde ham siden sulten efter et bredere felt. Opgaver inden for komposition og bearbejdelse af andres musik kom efterhånden til. Det samme gælder opgaver som orkesterleder. Hans fineste arbejde i nyere tid er musikken til Anders Rønnow Klarlunds vidunderlige »Strings« fra 2004. Filmen blev en verdenssucces og har ikke tabt til tidens tand. Hvilket i høj grad skyldes lydsporets effektive poesi.
Senere projekter har været musikken til Simon Grotrians kristent orienterede »Citroner til Vorherre« samt et samarbejde med Thure Lindhardt i genren spoken word – vor tids svar på melodramaet.

 

Detaljer

Dato:
august 28, 2018
Tidspunkt:
11:00 am - 1:00 pm
Begivenhed Kategori:

Sted

TEATER95b
Vestergade 95b
Odense, Denmark
Se Sted hjemmeside
da_DKDanish