Ikke et ord om marcipan …

Sammen med 150 branchefolk fra den øvrige nordiske filmverden og 27.000 glade nordtyske filmgængere deltog bestyrelsesmedlem Rune Funch og sekretær Lone Nyhuus på den 53. udgave af Lübecks Nordiske Filmdage.

Norge er blevet det helt store nordiske filmland. Ud af festivalens syv priser løb Norge med fire. De to vigtigste gik til ‘Kongen af Bastøy’ med Stellan Skarsgaard i rollen som den ondsindede lejr intendant.

Netværk, netværk og atter netværk. Det var hovedtemaet for de mange fremmødte branchefolk, der havde taget turen til Lübecks Nordiske Filmdage disse første novemberdage. Nogle brugte dagene i den hyggelige hansestad til at mødes med og pleje deres allerede eksisterende netværk, det var tilfældet for de garvede danske producenter. For de unge og nye på markedet gav Lübeck derimod mulighed for at skabe et netværk. For eksempel havde det helt spirende færøske filmmiljø fået samlet fire kortfilm og sluttede deres arrangement i en af Cinestar seks veludstyrede biografer med at tilbyde tørret fiskeskind og færøsk snaps. Og der blev snakket. Blandt andet om det helt indlysende: at de færøske filmkomponister også skal være med i danske BFM …

I det hele taget gik snakken lystigt i forbindelse med de mange og mere uformelle møder og samtaler, som festivalens korridorer, og byens hyggelige restauranter lagde rum til.

Mere formelt er de møder, som festivalen gennem de sidste par år har arrangeret mellem for eksempel tyske og nordiske producenter. At det virker er festivalens kunstneriske leder, Linde Fröhlich ikke i tvivl om. For eksempel har et af forrige års arrangerede møder allerede båret frugt og et fælles norsk/tysk filmprojekt begynder optagelserne i december måned.

Festivalen er således et vindue, som den nordiske film kan benytte sig af til at træde i skarpere karakter i forhold til den øvrige europæiske filmverden. Denne mulighed gælder ikke mindst nordisk filmmusik, og Linde Fröhlich viser stor interessere i at indlede et samarbejde med Nordic Film Composers Network. Snakken vi havde med hende var løs og venlig – og meget åben. Hun fortæller, at byen har et udmærket musikkonservatorium og, at man kunne forestille sig et samarbejde med dem om en koncert med nordisk filmmusik.
Hvor og hvornår denne koncert kunne opføres blev ikke lagt fast. Det kunne både
være i forbindelse med åbningen af festivalen eller til den afsluttende
prisfest eller til et eller andet arrangement midt i mellem. Denne videre
samtale vil vi til dels overlade til Jakob Frimann, der fra sin placering i
Reykjavik er sat i spidsen for Nordic Film Composers Award 2012. Den skal
afholdes i forbindelse med Reykjavik Internationale Filmfestival september
2012, og planen er, – ligesom i april 2011 i København – at korte uddrag af de
fem nominerede værker skal opføres i forbindelse med prisoverrækkelsen.

Fortsættelse følger…