Niels Mosumgaard – det nødvendige lange seje træk

Karsten Fundal og sekretær Lone Nyhuus har været i Alicante til møder med FFACE og ECSA i dagene 3. og 4. oktober. Her er et udpluk af de møder og samtaler, som vi har deltaget i – og de mennesker, vi har mødt.

For at blive de europæiske komponister og sangskriveres ene og stærke stemme over for EU og musikindustrien blev ECSA dannet i marts 2007. (link til interview med Patrick Ager).

Sammen med den gamle organisation ECF (European Composers’ Forum )  er APCOE (Alliance of Popular Music Composer Organizations in Europe) og FFACE (Federation of Film and Audiovisual Music Composers of Europe) de søjler, som ECSA står på.

Med det formål at optimere ECSA organisationsstruktur har DPA’s, (og dermed APCOES), Niels Mosumgaard siden februar 2011 siddet i en arbejdsgruppe. De andre to medlemmer er svenske Martin Q. Larsson (FFACE) og hollandske Konrad Boehmer (ECF).


Niels Mosumgaard fortæller: I store træk er ECSA, og hele det europæiske samarbejde
en relativ ny historie. APCOE blev dannet samtidigt med ECSA mens FFACE blev
grundlagt året før, i 2006. Så bortset fra ECF, som har en lang historie og en
lang tradition for samarbejde på tværs af de europæiske landegrænser, står ECSA
på unge ben.

Hvert af medlemskaberne betaler til deres egen søjle (for eksempel betaler BFM
kontingent til FFACE, red.) Meningen er, at midlerne derefter skal
kanaliseres over i ECSA, sådan at den organisation har ressourcer til at udføre
det politiske arbejde, som den er sat i verden for.

Det er dog ikke kun deres kontingenter, som de enkelte landes organisationer lægger
i de respektive søjler. Det er også deres politiske energi og fokus.

Helt aktuelt er de europæiske komponister og sangskrivere under et enormt pres. De
er presset på ophavsretten. Den situation kræver, at de samler sig endnu mere.
I arbejdsgruppen har vi derfor foreslået at vende hele ECSA konstruktionen om.
Vi ser gerne, at de tre europæiske foreninger opløser sig og lægger sig ind
under ECSA. Under ECSA kan man så danne arbejdsgrupper, hvor man kan mødes
omkring faglige emner og spørgsmål.

Det overordnet politiske mener vi, bør ligge i ECSA – som kan tale med en stærk og
samlet stemme. Selvfølgelig er det også vigtigt, for eksempel for filmkomponisterne, at samles for at drøfte faglige ting.

Men det politiske arbejde skal gøren, og gøres nu. Sådan at vi kan holde fast på ophavsretten, og sørge for at den vil blive en del af de forretningsmodeller, som opstår i den digitale tidsalder. Hvis ikke, kan markedet blive så brutaliseret, at de faglige og professionelle sammenhænge, vil bryde helt sammen.

Som organisation i det enkelte land bliver man nødt til at forandre sin indstilling
og få øje på det politiske. Her er første skridt at være medlem af ECSA.