Soundtrack Cologne- et møde om filmmusikken

BFM bestyrelsesmedlem Rasmus Christensen har været på Sound Track Cologne, november måneds store tyske festival for filmmusik.
Her er hans beretning.

Stor lyd i stor by - Köln
Stor lyd i stor by - Köln

Soundtrack Cologne 2010, 7. gang at festivallen blev holdt. jeg sidder i flyveren og kigger programmet igennem, og det ser godt ud.
– en masterclass med Jan A. P. Kaczmarek (JK). Komponisten, som vandt en Oscar for musikken til filmen, ’Finding Neverland’.
– en panel diskussion med overskriften “national differences and similarities”. – Og filmen “Finding Neverland” med kommentarer fra komponisten.
Det var det der kunne nås fredag.

– European talent competition, en konkurrence hvor 13 forskellige komponister har budt ind med musik og sound design til den samme film.
– Workshop med Jacob Groth over temaet millinium trilogien.
– fest om aftenen, med uddeling af diverse priser til tyske medie komponister, og uddeling af European Talent prisen.
– Karsten Fundal havde arrangeret et interview med JK søndag, inden jeg tog til lufthavnen. Det vil jeg tage med, for det var jeg sikker på ville blive en stor oplevelse.

Jan A. P. Kaczmarek – et karismatisk møde
Det var noget af et scoop for festivalen, at JK stillede sig til rådighed: Han var sjov, spændende og super interessant at lytte til. Man skulle tro, at en masterclass men en Hollywood komponist ville blive én lang selvfed talestrøm, men han var tværtimod meget modtagelig mod spørgsmål. De vigtigste ting; han blev spurgt om eller fortalte om, var:
– Han opfordrede til at organisere sig som komponister for bedre at blive hørt og taget alvorligt. Altså et værn om respekten om filmkomponistens arbejde.
– Når det gælder budgetter til indspilning og aflønning af musikere, så mener han at ’life goes in circles’. Lige nu er der trænge kår som filmkomponist. Men det ændrer sig og det har også været anderledes.
– Uanset hvad vil det hjælpe, hvis vi står sammen; og hvis komponisterne, som ofte arbejder meget alene, søger fællesskab om faget. Derigennem kan komponisterne få bedre gennemslagskraft.
– Når JK starter på en film, læser han ikke manus. Han ser filmen og lader den tale til sig og tager den første response og arbejder på første impuls. Han finder gerne et sted i filmen, hvor han får en god response og arbejder ud fra det. Han skaber 1, højst 2 temaer og arbejder dem igennem.. Han tillader sig selv en vis fejlmargin.
– JK mener at; for mange prøve-scores tager energien. Det viser som regel noget om instruktørens usikkerhed.
– som et forsøg på at tillade det nytænkende og ny skabende opbygger han tillid hos instruktøren. Når den er etableret, kan han tillade sig selv at spørge, om han kan prøve ting af.
– JK er interesseret i melodi, men elsker også klang.
– Efter sin succes med ’Finding neverland’ oplevede han at blive sat i bås som komponist. Succes’en blev et fængsel. Det har han prøvet at bryde ud af, for at kunne vise andre spændende sider af sig selv som komponist.
– Hvis der er temp track, prøver han at slå dem, det vil sige, han prøver noget andet, og tager det til grænsen af fyring. Han har han lært, at hvis instruktøren siger, “jeg er bekymret…”, så er han gået for langt. Det næste, der bliver sagt er: “Jeg tror ikke dette samarbejde fungerer.” Og så er man færdig.
– JK bruger en udefra, der kommer og siger noget umiddelbart om musikken. Det bruger han som konstruktiv kritik.
– Han får sin inspiration fra rejser, og de mennesker han møder.
– JK skriver også til andre ting end film. Han kan godt lide bevidstheden om at være uafhængig.
– JK vil gerne skrive en opera, og var i gang med en opera om Chopin. Men mente, at han ville blive korsfæstet hjemme i Polen, hvis han gennemførte projektet.

Jan A. P. Kaczmareks gode råd:
1. En agent er et must.
2. Find essensen, udforsk temaet. Derefter kan man lave planer.
3. “Don´t rush, wait til last minut.” Giv dem så lidt tid til at ødelægge dig.
4. Vær fortrolig med dit håndværk, og ha´ styr på dig selv.
5. “Network like hell”
6. “Go to the final mix” eller send en der kan tale for dig, og som kan sørge for, at musikken ikke bliver sænket ned i uhørlighedens dybe gab.
7. Hvis du er blevet forelsket i din musik, så hold det for dig selv. Lad være med at skilte med det over for instruktøren.
8. Det er vigtigt at forsøge at tage sin egen vej. Den er måske lille, men hvis det bliver til succes, bliver det til “the highway”.
9. Man skal som komponist danne sig en stærk mening om kunst, historie, verdens situationen. Man skal også opbygge en stærk tillid til sig selv. Sådan at man kan lytte til sin egen stil og sin egen musikalske stemme.
10. “There is no limit to creativity”

se interview med Jan Kaczmarek

 

Om aftenen tog jeg i biografen for at opleve ’Finding Neverland’ med live speak af JK. Men under filmen kunne han ikke få sig selv til at kommentere musikken. Han lod publikum se filmen.
Nu har jeg set den før, men den sad lige i mellemgulvet igen, og det var musikkens skyld.:-)

European Talent Competition
13 gange den samme film med forskellig score og sound design. Det var en hård en at komme igennem, men lærerigt. Jeg oplevede en masse gode og dårlige forslag til musik til kortfilmen. Præmien var 7 minutters indspillet musik med det tyske TVs symfoniorkester. Så det var ikke så mærkeligt, at næsten alle havde arbejdet med symfoniorkester. Resultatet var ét langt workout program for orkester. Der var et par stykker, der havde taget en anden vinkel. Det var helt befriende i dette jeg-skriver-for-symfoni-orkester-helvede.

Festen
Der blev overrakt en masse tyske filmmusikpriser. Det var svært at følge med i, da det foregik på tysk. Da festen gik i gang, var jeg lidt mør, så jeg tog hjem kl 02.00. Efter at ha snakket med nogle svenske kollegaer.

Interviewet med JK
Han var meget intens at være i nærheden af. Det føltes som om, han kunne rumme alle i sit nærvær. Derfor var det en stor oplevelse at opleve ham på tæt hold. Han fortalte om et institut, han er i gang med at lave i Polen, “Instytut Rozbitek”. Det er tiltænkt filmskabere, og skulle gerne blive et sted, der rummer manuskriptudvikling, klipning og selvfølgelig filmmusik. Han mente, at vi bestemt skulle lave noget udveksling med dette sted.

Soundtrack cologne, plus og minus.
JK, Jacob Groth og Karsten Fundal var de store plus’er. Det var inspirerende at høre på nogle, der kan deres kram, og som er gavmilde til at dele ud af deres erfaringer.

Rasmus Christensen, Jacob Groth og Karsten Fundal - bag kameraet Niklas Schak
Rasmus Christensen, Jacob Groth og Karsten Fundal - bag kameraet Niklas Schak

Et kæmpe minus, at der ikke var andre fra branchen end filmkomponister. Det ville være rart at kunne skabe kontakter og networke med instruktører, producere og klippere fra andre lande.

Venlige musik hilsner
Rasmus Christensen