Musik til tv-serier

At lave musik til film er én ting, at lave musik til tv-serier er en helt anden. At lave musik til danske tv-serier er igen én ting, amerikanske en helt anden. Til franske er det en helt tredje ting.

Onsdag 20. november havde BFM bedt Frans Bak, Halfdan E og Thomas Hass om at dele ud af deres erfaringer med at lave musik til tv-serier. Med sig havde de illustrative klip fra deres respektive serier – og en masse dyrekøbt erfaring.

Thomas Hass fortæller om sit arbejde med at lave musikken til den franske tv-serie, JO.

’En tv-serie huskes ofte på sin titelmelodi. Huset på Christianshavn, De uheldige helte, Forbrydelsen. Dem kan vi alle sammen nynne med på. Som komponist til tv-serier er opgaven at finde frem til et tema, som kan rumme hele historien. Det karakteristiske,’ forklarer Halfdan E, der lænede sig meget op af Bach, da han skulle lave musikken til ’Borgen’. Ikke mindst intro’en:

Find din indre bibliotekar
På 45 sekunder skal du fortælle om magt, storhed, fald, børn og følelser. Introen skal danne kontrakten med publikum,’ siger Halfdan E, og fortsætter med at fortælle om det udstrakte krav om og behov for katalogisering af musikken, som der gælder for al musik til alle tv-serier: Et enkelt musiknummer bliver ofte produceret i adskillige versioner. De ligner næsten hinanden, og så alligevel ikke. Ikke kun komponisten, men også klipperen og andre involverede, skal navigere i dette kæmpe landskab. Det er derfor vigtigt at give musikken et entydigt og klart navn. Og derefter lægge den i et katalog.
Fra det katalog kan nummeret hentes ind, når klipperen har brug for det. Når han eller hun vurderer, at den aktuelle scene har brug for musik, der underbygger den romantiske, spændende, konfliktfyldte stemning. Eller noget helt tredje…
’Hvor musikken til film ofte skabes til den enkelte (næsten færdigklippede) scene er det omvendt med musik til tv-serier. Her laver man et helt bibliotek af musik, som så lægges på billederne i samarbejde med klipperen. Sådan for det meste…,’ forklarer Halfdan E.

…noget ekstra
Gennem tre sæsoner har Frans Bak lavet musikken til den amerikanske remake af ’Forbrydelsen’, ’The killing’. Her har han oparbejdet et stærkt samarbejde med produktionens musiceditor. En mand, der ikke kun er med til at lægge musikken på billederne, men også gerne sætter sig og arbejder videre på Frans’ musik. For eksempel ud fra det ekstra trommespor som Frans har leveret, i tilfælde af scenen skulle bruge `noget ekstra`.
’Han finder på noget vildt fedt, som jeg aldrig selv ville have fundet på. Men der er stor respekt, så han spørger mig altid først’, fortæller Frans Bak.

‘Dark and abstract’
Der er også brug for andre ører, hjerner og ikke mindst et andet menneske med tid til rådighed, når Thomas Hass laver musikken til den franske tv-serie ’JO’. En desillusioneret politimand, gestaltet af Jean Reno, trawler gennem Paris’ gader og miljøer, og der tales fra start til slut af de enkelte afsnit.
Hvert afsnit varer 45 minutter og i hvert af disse skal der ligge 30 minutters færdigkomponeret musik i genren ’dark and abstract’. Det hele produceres under stort tidspres, og oveni dette har komponisten også ansvaret for seriens ’source-music’.
Dette område valgte Thomas Hass at sende videre til en yderst musikkyndig god ven: ’Sådan en som har kendskab til 3 millioner tracks. Så kan jeg fokusere på at skabe den originale musik’, siger Thomas Hass, der sammenligner sit arbejde under produktionsperioden efteråret 2012 med en deltagelse i tour-de-france:
’Jeg var cykelrytteren, som alle banede vejen for og støttede op om. Men de sidste 5-6 kilometer før mål, der skulle jeg selv køre den.’

Hold øje med denne side for oplysninger om dit næste BFM medlemsarrangement.