Jan Bacher Dirchsen – samtale med billede og lyd

Instruktør, tilrettelægger og psykoterapeut Jan Bacher Dirchsen fortæller, hvordan han forsøger at klæde komponisten ordentligt på.

Foto: Thomas Marrot
Foto: Thomas Marrot

 

Ret tidligt har jeg en idé om den tone, som filmen skal have. Om hele filmens stemning. Ligesom der er en farveholdning og en klipperytme, er der også en grundtone. Selvom jeg har nogle idéer om, hvad det skal være, bilder jeg mig ikke ind, at jeg kan udføre det. Jeg overlader det til de professionelle at lave selve musikken. Ofte har tv-stationerne dog allerede en aftale med et musikbureau, som produktionsselskabet så overholder. Så bliver det biblioteksmusik. Som tilrettelægger er det ikke så interessant at arbejde med.

Når jeg har mulighed for det, tager jeg komponisten ind på et meget tidligt tidspunkt. Ligesom det er svært at tale om en smagsoplevelse, er det svært at tale om musik. Vi supplerer ordene med musik og billeder. Jeg viser ham nogle billeder, og sætter mig ned og lytter på hans bud. Film handler om at føle og mærke. Ordene kommer lidt til kort. Derfor vælger jeg en arbejdsform, hvor vi supplerer sproget, med det, vi har med os – billederne og musikken.

Til ’Mand eller mus’, min dokumentarfilm om mænd med nedsat sædkvalitet, tog jeg musikeren (multimusikeren Thomas Sandberg) med ind på et meget tidligt tidspunkt. Han var allerede med i idé udviklingsfasen og han – og hans rolle – var skrevet ind i ansøgningen. Det var samme rolle som den,  pianister havde, da de i gamle dage akkompagnerede stumfilm. Man ser ham i billedet og han bliver en aktiv medfortæller. Det er musik, med en tydelig afsender, og som fylder enormt meget i filmen. Efterhånden, som jeg er blevet ældre og mere erfaren, har jeg fået mere og mere mod til at lade musikken formidle stort.

Lige fra vores første telefonsamtale forstod han idéen. Det er også vigtigt for mig: Det fungerer godt, når alle føler, at de er på bølgelængde. Jeg tænker jo ikke alle de gode idéer selv. Det opstår i et samspil.

Det hænger også sammen med en anden – og helt indlysende –ting. Vi skal sammen være tændte på at lave den her film. En af de dårligste oplevelser, jeg har haft som filmmand, var en opgave, hvor jeg var blevet hevet ind fra højre. Musikken var også kommet ind fra højre. Vi skulle bare løse en opgave. Det endte med at blive ret velfungerende, men rent musikalsk var det med noget traditionel underlægning. Væg-til-væg-musik.

Den slags ’dårlig musik’ handler oftest om en instruktør, der ikke ved, hvad han vil have, og derfor ikke kan formidle, det han ønsker.

Jan Bacher Dirchsen. Instruktør og psykoterapeut. Færdiguddannet sommeren 1997 i Documentary Production fra University of Lincolnshire and Humberside, England samt Shippensburg University, USA. Deltager på Discovery Campus Masterschool, 2003. Nomineret syv gange i forbindelse med TV-Festivalen. Vandt sølv i kategorien ’Bedste dokumentar’ ved MCA Awards, 2008. Har tilrettelagt og instrueret dokumentar film siden 1999. Senest ’Mand eller mus’, en skæv dokumentarfilm om mænd med nedsat sædkvalitet.  

Uddannet organisk psykoterapeut ved OPIN-instituttet, 2008. Skriver pt. på bog om forholdet mellem tilrettelægger og medvirkende som udkommer hos forlaget Ajour, 2010.