Spilmusik – et redskab til inklusion

Det drejer sig om inklusion. Så kort, enkelt og samstemmende siger chef for Odense Symfoniorkester Finn Schumacher og dirigent Charles Hazlewood om grunden til, at et ellers traditionelt arbejdende symfoniorkester vælger at kaste sig over spil-musikken: Sætter hele orkestret ned på scenen, inviterer Louise Friboe ind som solist og poster mange tusindvis af kroner i at markedsføre koncerten.

Spilmusikken kan bruges til at udvikle publikum. Med andre ord: få flere kunder i butikken!’

Onsdag den 14. marts var Brancheklubben for Film og Mediekomponister inviteret til Odense Koncerthus for at følge en af de sidste prøver på koncerten SCORE. Konceptet er udviklet af det svenske Score Orchestral Game Music, som Charles Hazzlewood tidligere har arbejdet sammen med.

Score er skruet nænsomt sammen af musik fra blandt andet Final Fantasy, Skyrim, HALO, Assassin’s Creed, The Witcher, Sonic the Hedgehog, The Last Guardian og World of Warcraft. I følge Hazzlewood er meget af denne musik af høj kvalitet:

’Det kan minde om Ligeti eller Messsian; mens andet har strejf af Mahler. At lytte til det er ligesom at tage bad i en kop varm chokolade,’ smiler Hazzlewood, og fortsætter:

’Og hvis man som publikum, der aldrig før har kendt til klassisk musik, får en god koncert-oplevelse med den musik, man kender så godt, så er der ikke så lang vej til den næste koncert med Symfoniorkesteret. Så er man allerede kommet ind ad døren – blevet inkluderet.’

og her kommer så noget af musikken fanget med en lille fedtet iphone.
alle musikkyndige må godt byde ind med var på følgende

  1. Hvem er komponisten?
  2. Hvor kommer det fra?
  3. Og hvilken klassisk komponist ’lyder det som’?

send svar til lony@djbfa.dk inden mandag den 19. marts så sender vi et påskeæg din vej.
OBS: præmien gives ikke kun for det mest rigtige svar – men lige så meget for det mest underholdende svar.