den gode dynamiske lyd

Det her skal IKKE VÆRE EN REKLAME-. Sammen med Jesper Siberg tilbragte BFM’s sekretær et par timer med soundbar (og bajer) i Lydens Hus

Her fortalte og demonstrerede folkene bag Nordic Dynamic, hvordan lyden over de sidste 20 år er blevet dårligere og dårligere. Det kan godt være, at den er blevet højere. Det kan også godt være at der er blevet mere af den. Men dynamikken, nuancerne og skiftet mellem niveauer er gået ganske fløjten. Skurken hedder komprimering, og det er den komprimering, der foregår i mixingen og i mastereringen. Og egentligt ikke så meget i den videre proces med datakomprimering: Når man fx presser lyden sammen, så den kan tages med rundt i din egen lille transportable musikafspiller, for iPhonen.
Også i broadcastningen ligger standarden fast. Og den standard er ikke særlig dynamisk. I Europa følger vi EBU R128

Nå, men grunden til, at vi nævner det her på filmkomponister.dk er ikke så meget på grund af Nordic Dynamics arbejde med at finde tilbage til den gode (gamle) lyd.  Det er mere fordi de har lagt et program ud, hvor du kan gå ind og teste og analysere peak og loudnes. Det hedder www.musictester.net

Du kan selvfølgelig også se mere om Nordic Dynamic her