film og musik på tværs

Torsdag den 18. april dannede Statens Museum for Kunst den smukkest tænkelige ramme for den store filmmusikdag på Cph Pix festivalen.

I første del af arrangementet fik de mange fremmødte en enestående mulighed for at komme helt tæt på filmkomponistens håndværk, da Martin Stig Andersen og Simon Ravn fortalte om deres arbejde med film og computerspil.

Martin Stig Andersen er klassisk uddannet komponist fra musikkonservatoriet i Århus, og de senere år har han haft stor succes som komponist og lyddesigner bl.a. for firmaet Playdead. Martin inviterede publikum helt ind i hjertet af sin kreative proces i udviklingen af lyddesign og musik til computerspillet, Limbo. Han demonstrede ved hjælp af konkrete eksempler, hvordan begreberne lyddesign og musik smelter sammen og hvordan selve processen med implementering af lydene i spillet er med til at skabe en musikalsk komposition. På storskærm viste han de programmer han bruger, når han arbejder med computerspil, og publikum fik derigennem et sjældent indblik i den fascinerende, kreative proces.

Simon Ravn er selvlært komponist og arbejder med både computerspil og film. Senest har han komponeret musikken til den store publikumssucces, “Hvidstensgruppen”. Han viste, hvordan han ved at blande samples med indspillede instrumenter havde skabt et særdeles velklingende orkestrer filmscore med et beskedent budget. Han gennemgik desuden nogle af de vigtigste tekniske fremkridt inden for orkestersampling de senere år, samt demonstrede, hvilke problemer der stadig ikke er fundet løsninger på. Særlig svært er det at sample strygere overbevisende og hans eksempler viste tydeligt fordelen ved at indspille med live orkester. Dette belyste han gennem eksempler fra bl.a. computerspillene Napoleon: Total War og Viking: Battle for Asgard. Publikum hørte først hans egen samplede demo og herefter resultatet af indspilningen.

Jonas Wagner, Leder af Instruktørlinjen, Den Danske Filmskole forklarer moderator Lene Johansen og panelets øvrige deltagere og de fremmødte filmmusikinteresserede, hvordan filmskolen 'gør alt, hvad den kan for at initiere elevernes samarbejder med andre kunstgrene - også komponisterne'

 

Den afsluttende debat forsøgte at belyse hvordan – og om – eleverne på de danske film- og musikuddannelser er rustet til mødet med brancherne på den anden side af afgangsprøven.

Her blev det klart, at der stadig er en lang række ting, der forhindrer musikken, og komponisten, i at få den fulde plads i arbejdet hen imod den færdige film. Blandt andet er det svært for komponisterne, det gælder både formelt uddannede komponister og selvlærte af slagsen, at finde et fælles sprog sammen med filmens øvrige kreative hold.

Et forslag fra salens Nicklas Schmidt, klassisk uddannet filmkomponist og 2012s danske nominerede til Harpa – Nordisk Filmmusikpris var, at der under filmskolen kunne udbydes kurser i filmisk sprog – specielt for komponister.

Et andet forslag – fra panelets Hanne Boel, underviser på Rytmisk Musikkonservatorium – gik på, at uddannelserne kunne facilitere samarbejdsmuligheder mellem de studerende fra de forskellige kunstneriske områder. Ligesom hun opfordrede alle studerende til i en periode at søge en lærer fra en af de andre uddannelser.
’På den måde kunne August Rosenbaum, da han var elev på Rytmekons måske have haft et forløb med Filmskolens Jonas Wagner,’ foreslog hun.

Også en måde at øge kendskabet til hinandens fagområder – og hinandens kunstneriske sprog. Og en måde at klæde komponisten bedre på til det kreative film(sam)arbejde.