Europæiske komponister tvinges ulovligt til at afgive rettigheder

Netop i dag går de europæiske komponister i offensiven for at sætte en stopper for tv- og filmproducenters uretmæssige udnyttelse af den stærke position, som de har på markedet.

Igennem flere år er europæiske komponister blevet tvunget til at afgive deres forlagsrettigheder. Producenterne benytter sig ofte af deres stærke position på markedet og tvinger komponister til at lægge deres musik i et forlag, som produktionsselskabet/producenten har oprettet til lejligheden. Afgivelsen af rettigheder stiller ofte nogle helt urimelige vilkår, og sker ofte uden at komponisten på nogen måde har mulighed for at holde kontrollen over det værk, han har frembragt. Endnu mindre indhente indtægten ved værkets fortsatte brug.

I mere end et år har ECSA, den europæiske komponist og sangskriver organisation, indsamlet eksempler (heraf også danske) og samlet vidneudsagn og i dag, 29. februar kl. 9.30 indgiver de deres formelle klage til EU kommissionen.

Formand i Brancheklubben for film og Mediekomponister, Halfdan E, udtaler:

‘I vores samfund betragter man returkomission som noget, der hører bananrepublikker til: du får jobbet mod at betale for det. Altså en slags tvungen bestikkelse. Af samme grund er denne praksis ulovlig og konkurrenceforvridende.

Dette er præcis hvad coercive publishing eller ‘tvungne forlagsaftaler’ handler om: hvis komponisten vil have jobbet, må han betale for det og sende en del af sin løn retur til producenten.

I visse tilfælde ryger denne betaling uden om producentens normale regnskab og ind på konti som Filminstituttet ikke har indsigt i, hvormed man kan unddrage sig de sædvanlige tilbagebetalingsaftaler i forhold til filmstøtten. Ikke nok med det, de respektable forlag som gør et gedigent stykke arbejde for komponisterne, får på denne måde unfair konkurrence fra film- og TVproducenternes fup-forlag.

Der er med andre ord tre grupper, som bliver belastede af denne mal-praksis: komponisten, skatteyderne som bidrager til filmstøtten, og de ærlige forlag.

Som branche-organisation for film- og mediekomponister har vi oplevet denne form for afpresning forøges gennem de senere år, hvorfor vi hilser ECSA’s EU-initiativ velkomment og støtter fuldt op om det’